Perkembangan harga dinar per 10 menit


Gold Dinar to

Jumat, 19 Agustus 2011

4 amalan yang dianjurkan nabi untuk diperbanyak di bulan Ramadhon

oleh. ACENG HUSEN

4 amalan yang dianjurkan oleh Rasulullah agar diperbanyak di bulan Ramadhan, 4 amalan ini dibagi dua dan masing-masing dua amalan, 2 amalan pertama menyenangkan Allah dan yang dua, 2 amalan yang kamu pasti memerlukannya.

Adapun dua amalan yang menyenangkan Allah.

Pertama adalah memperbanyak bersaksi tidak ada tuhan selain Allah, memperbanyak syahadat, syahadat tidak hanya diucapkan oleh muallaf yang baru masuk islam, syahadat tidak hanya diucapkan ketika aqad nikah tapi syahadat kita ucapkan berulang-ulang. amalan ini menyenangkan Allah.

Kedua memperbanyak memohon ampunan kepadaNya, memohon ampunan / istighfar kita ucapkan tidak hanya waktu kaki tersandung, istigfar kita ucapkan tidak hanya ketika anak kita bandel tapi istigfar kita ucapkan berulang-ulang.

oke itulah dua amalan yang disenangi Allah.

dan dua amalan yang kamu pasti memerlukannya yaitu kamu memohon syurga kepadaNya dan kamu berlindung kepadanya dari api neraka.

Dan barang siapa yang memberi minum kepada orang yang sedang berpuasa untuk berbuka di saat berbuka maka Allah akan memberi seteguk air minum dari telagaKu yang ia tidak akan kehausan hingga masuk syurga.

disarikan dari HR. Ibnu Huzaimah, Albaihaqi dan Ibnu Hibban